Методична скринька

З досвіду роботи



Тема:  Еволюція образу Раскольникова та крах  теорії «сильної особистості» в романі  Ф. Достоєвського «Злочин і кара»

Мета:
 - розкрити ідейний зміст роману, формувати в учнів навички аналітичного мислення; розглянути тему”наполеонізму,” сильної особистості; протиставити теорії Раскольникова етику добра і любові до людей; формувати в учнів навички аналізу художніх образів, зокрема образу Раскольникова
 - розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів у їх динаміці, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх на основі життєвих спостережень; розвивати аналітичне та абстрактне мислення.
 - виховувати гуманізм, кращі моральні якості, терпимість до думок інших.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору (урок поглибленої роботи з    текстом); комбінований
Обладнання: підручник, опорна схема «Еволюція образу Раскольникова», роздатковий матеріал ;  флеш-карта з мультимедійною      презентацією  «Еволюція образу Раскольникова та крах  теорії «сильної особистості» в романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара»;мультимедійна установка
Там диявол з Богом бореться.
                                                               А поле бою – серця людей.
                                                                                                  Ф.Достоєвський

Счастье всего мира не стоит одной слезы
 на щеке невинного ребенка
Ф. М. Достоевский



Хід уроку

І. Оргмомент
ІІ. Актуалізація опорних знань
  1. Вступне слово вчителя
2.     Вправа «Добери пару»
      Семен  Захарович     - Мармеладов
      Авдотья Романівна  -  Раскольникова
      Аркадій Іванович       - Свидригайлов                                     
      Порфирій Петрович   -       - - - - - -                                      
      Родіон Романович     -    Раскольников                                  
      Дмитро Прокопович   - Разуміхін                                   
      Петро Петрович   - Лужин                                            
      Пульхерія Олександрівна - Раскольникова
      Софія Семенівна  - Мармеладова                                            
      Альона Іванівна    -  - - - - - -
3. Бесіда
-         Які ідеї реалізовані в романі  Достоєвського?
-         Як в образній системі роману розкриваються філософські,соціальні ,психологічні та морально-етичні проблеми?      
4.     Теоретична хвилинка
-         Як Достоєвському вдалося реалізувати таке широке коло ідей в межах роману?
-         Що таке поліфонізм?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
   1.Виразне читання вчителем  вірша  Ф.Тютчева «Наш век»
Не плоть, а дух растлился в наши дни,
И человек отчаянно тоскует…
Он к свету рвется из ночной тени
И, свет обретши, ропщет и бунтует.
Безверием палим и иссушен,
Невыносимое он днесь выносит…
И сознает свою погибель он,
И жаждет веры… но о ней не просит…
Не скажет ввек, с молитвой и слезой,
Как ни скорбит перед замкнутой дверью:
«Впусти меня! – я верю, Боже мой!
Приди на помощь моему неверью!..»
2. Робота з епіграфом
ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку
V. Сприймання нового матеріалу
1. Бесіда
 - Яким ми бачимо Раскольникова?(портрет)
 -  Хто він такий? На що зважився?
2. Робота у групах , заповнення кластерів
 «Позитивні риси характеру Раскольникова», «Негативні риси характеру Раскольникова», «Зовнішні причини злочину», «Внутрішні причини злочину» з поясненням
3. Слово вчителя
То ж злочин повинен був стати вирішенням соціальних проблем , з якими стикнувся герой особисто і які він спостерігав у суспільстві.(на дошці частина опорної схеми) А з іншого боку він повинен визначити право на владу(на дошці частина опорної схеми)
Перед нами  особистість, в якій живе неначе дві людини, дуже не схожі і ,навіть, протиставлені одна одній. Наш герой ніби розколотий навпіл. Що ж розриває його,що не дає спокою його душі??
Теорія, яка народилася задовго до злочину!! Теорія «сильної особистості».(на дошці частина опорної схеми)
 - Чому ми бачимо тут портрет Наполеона?Гітлера , Сталіна? З ім’ям якого філософа пов’язана ця теорія?
Давайте познайомимось з нею ближче.
4. Робота у групах. Теорія Родіона Раскольникова
1гр. – Розкажіть про власне людей,їх призначення, характер, мету існування
2гр. - Розкажіть про нижчих, «звичайних»людей,їх призначення, характер, мету існування
3 гр. – Кого з героїв роману ми можемо віднести до «звичайних» людей? Чому?
4 гр. - Кого з героїв роману ми можемо віднести до «незвичайних» людей? Чому?
5. Обговорення  (евристична бесіда)результатів роботи та складання опорної схеми і постановка проблемного питання:
 За результатами роботи  1,2 гр
 - За якими формальними ознаками можна відрізнити один розряд від іншого? Хто це може зробити?
- Чи може Раскольников претендувати на звання надлюдини? Чому?
За результатами 3,4 гр.
 - Як ставиться Раскольников до героїв, які за його власною теорією «право мають»?
 - Які можливості по відношенню до «звичайних» людей він їм дав? Чи можуть вони змінити життя на краще?
Яка ключова ознака цієї теорії??(антигуманна)
6. Еврістична бесіда
 - Злочин Родіона Раскольникова  - це спосіб вирішення соціальних проблем? Вдалий експеримент?
- Він хотів стати «добрим тираном», щоб ощасливити натовп. Це можливо?
 - Що відчуває Раскольников після злочину? (на дошці частина опорної схеми)
То ж його теорія потерпіла КРАХ (на дошці частина опорної схеми)
А Раскольников це зрозумів?? То відчай, муки,огида і самотність  не через крах, а через що?
7.Випереджувальне індивідуальне завдання. «Притча про фарисея и митаря»(Від Луки 18:10 - 14)
Хто такий митар и хто такі фарисеї?
Фарисеї у давній ізраїльській державі були не священиками, а мирянами. Вони зберігали Мойсеїв Закон і суворо дотримувались його. Серед них було багато добрих учителів Божої науки, які користувалися авторитетом серед народу. Фарисеї вірили у воскресіння, але не пов’язували його з приходом Ісуса. Водночас вони перебільшували роль церковних правил і не вірили в те, що головнішим за них є любов до Бога і до ближнього. Коли Ісус проголосив ці істини, фарисеї почали переслідувати і цькувати Його, боячись втрати свою духовну владу над євреями.
Митарі в Іудеї були збирачами податків. Їх серед євреїв ніхто не любив, вони вважалися безбожними, жорстокими здирниками. Так воно здебільшого й було насправді. Але персонаж притчі про митаря й фарисея не такий.
Притча про фарисея и митаря
До храму ввійшли помолитись два чоловіки. Один був фарисеєм, а другий митарем. Фарисей, ставши посередині храму, поближче до вівтаря, молився так: „Дякую, Боже, Тобі, що я не такий, як інші люди неправедні, як оцей митар, наприклад. Я пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що тільки надбаю!” А митар здалеку стояв і навіть не смів звести очей до неба, тільки бив себе в груди: „Боже, будь милостивий до мене, грішного!”... Фарисей повернувся до дому свого більш неправдивий, ніж митар, бо кожен, хто підноситься, буде понижений, хто ж понижається, той піднесеться.

-         Про що йдеться у притчі?
-         Як це стосується Раскольникова?
-         Як можна подолати гординю?(смирення і скромність)
8. Слово вчителя , постановка проблемних питань.
Перед нами у всій своїй трагічності промайнуло життя Родіона Раскольникова… За злочином неминуче приходить покарання. «Злочин»  - означає чинити зло, і зло завжди буде покаране
 - Яке ж покарання Родіона ? Каторга?Чому? (на дошці частина опорної схеми)
 - В чому його справжнє покарання? За теорію?(на дошці частина опорної схеми)
9. Перегляд уривку з кінофільму «Злочин і кара», режисер - Д.Свєтозаров, 2007р
10.Евристична бесіда
Ми співчуваємо йому, ідея убила в ньому людське. Ф.Ніцше попереджав: «Тому, хто бореться з чудовиськами, треба дуже берегтися, щоб і самому не перетворитися у чудовисько». Слова заводять у глухий кут, слова убивають, але Слово і рятує.
 - Що необхідно для порятунку людини в Раскольникові?(Покаяння, Віра і Любов)
- Хто постає на життєвому шляху Раскольникова і врешті-решт рятує?Що стає символом його порятунку?(Біблія)
VІ. Узагальнення та систематизація
1.Бесіда
 - Який шлях до розуміння самого себе пройшов Родіон Раскольников?
 - Чому теорія «сильної особистості» потерпіла крах?
- В чому трагедія героя?
 - В чому бачить Достоєвський порятунок людства?
2. Повернення до епіграфу другого, обговорення
 - Чи підтверджує доля Раскольникова і крах його теорії слова Достоєвського?
 - Чи актуальні ці проблему сьогодні?
3.Слово вчителя
Опираючись на реалії дійсності, Ф.Достоєвський висував і висвітлював проблеми, які мають всесвітнє значення: проблеми боротьби добра і зла в суспільному житті, у внутрішній природі людей; призначення людини, її страждання, питання суспільного, духовного зв’язку між людьми та їх розбрату, справедливого устрою світу.
Достоєвський написав роман-попередження людству, підкреслюючи, що «потрібно просто жити серед людей і бути добрим» й не можна «залізною рукою загнати людство у щастя». «Кожна людина мусить бути людиною і ставитися до інших, як людина»,- ця висловлена Достоєвським істина близька до біблійної, дуже актуальна і в наш час.
VІ.І Оцінювання, осмислення домашнього завдання

4-6 балів -  підготувати  розповідь про долю Соні Мармеладової
7 – 9 балів  - скласти цитатній план розповіді  «Правда Соні Мармеладової»
10 – 12 балів –доведіть, що Соня Мармеладова ідейний антипод Родіона Раскольникова
                                 




Тема:  Як подолати останній дюйм? Проблема взаємин між батьками й дітьми  в оповіданні Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».
Мета:
  • навчати визначаючи ключові епізоди, проблему  твору,  розмірковувати над нею,  висловлювати  власні судження;
актуалізувати знання з теорії літератури;
узагальнити й систематизувати знання учнів про оповідання «Останній дюйм» Джеймса Олдріджа;
удосконалювати навички аналізу твору,
  • розвивати творче та критичне мислення учнів, усне мовлення, уміння формулювати головну думку прочитаного, уміння обстоювати свою точку зору, добирати аргументи на її підтвердження;
  • виховувати кращі людські риси: співчуття, розуміння, терплячість, взаємоповагу, любов; повагу до сімейних цінностей та родинних зв’язків; сприяти взаєморозумінню між батьками та дітьми
Тип уроку: урок вивчення художнього твору (урок поглибленої роботи з    текстом); комбінований
Обладнання: підручник, опорна схема «Як подолати останній дюйм?»,роздатковий матеріал ; мультимедійна          презентація  «Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми»; кадри з фільму «Останній дюйм».

 «Останній дюйм, який розділяє всіх і вся, нелегко подолати…»
Дж. Олдрідж        
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Слово вчителя. Сьогодні ми продовжуємо вивчення творчості англійського письменника, австралійся за народженням Джеймса Олдріджа. Його творчість показує нам духовне випробування людини, що так необхідно в наш час. Вибір шляху, вибір дії,  вибір світогляду – ці питання щоденно стають перед нами, а чи правильний ми вибираємо шлях?  Тема вибору – одна з основних у творчості письменника. А оповідання «Останній дюйм» допоможе нам впевнитися у цьому.
Складовими  успішного аналізу твору є знання тексту і теорії літератури
Пропоную це первірити!
     2. Тест «Блискавка» з наступною взаємоперевіркою в парах
(картки із завданнями роздаються дітям )
(за новелою Дж.Олдріджа "Останній дюйм")

1.Скільки років було Бенові?
а) 42;
б) 44;
в) 43.
2.З якою метою Бен літав на Червоне море?
а)відпочивати;
б)знімати акул та рибу-молота на замовлення телекомпанії;
в)проводити дослідження.
3.Як називався літак, на якому здійснювався переліт?
а)"Остер";
б)"ДС-3";
в)"Фейрчальд".
4.Чому на борту літака опинився Деві?
а)мав допомагати батькові;
б)хотів навчитися керувати літаком;
в)батько узяв його, щоб зміцнити родинні стосунки.
5.Яка пригода сталася з Беном та Деві в Акулячій бухті?
а)літак зазнав катастрофи;
б)Бен був поранений акулою;
в)Бена та Деві заарештували за вторгнення на чужу територію.
6.Через що Бен ледве не поплатився життям?
а)на одязі залишилися сліди крові від приманки;
б)впала камера - його помітили акули;
в)не міг справитися з величезною зграєю акул.
7. Що допомогло Бенові та Деві врятуватися?
а)уміння Бена керувати;
б)слухняність Деві;
в)виконання надзвичайно складної справи для десятирічної дитини, яка хоче вижити.
8.Останній дюйм для Бена - це:
а)останні хвилини життя;
б)уміння перебороти страх перед смертю;
в)останній політ.
9.Як склалася подальша доля героя?
а)його врятували лікарі;
б)він помер;
в)він трагічно загинув.
10.Як змінилися стосунки між Деві та Беном?
а)Бен вирішив, що заради Деві він має жити;
б)Бен залишився грубим і різким;
в)Деві і надалі відчував себе самотнім.
11."Останній дюйм" за жанром це:
а)новела;
б)оповідання;
в)казка.


Ключ:1-в;2-б;3-а;4-в;5-б;6-а;7-в;8-б;9-а;10-а411-б.
3.     Бесіда
-         Що таке оповідання?
-         Що характерно для оповідання як жанру ?
-         Який жанр твору «Останній дюйм»?
-         Доведіть, що твір «Останній дюйм» є оповіданням?
-          Яка тема оповідання ?

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами відомого французького письменника, філософа Ж.-Ж. Руссо: «Ви – талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь, які ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити перед собою мету й намагатися її досягти…». Зараз у вас буде можливість продемонструвати свої знання й переконатися в тому, як багато ви вже знаєте.

IIІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово вчителя.      Батьки і діти — це любов і сльози,
                                       Це вічне щастя і одвічний біль.
                                      
Це сонце і тепло, сніги й морози,
                                       Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Батьки і діти.  На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми ­–  батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення.
     IV. СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Словникова робота
(повідомлення учня)
Дюйм (від голл. duim. букв. – великий палець) – одиниця довжини в системі англійських мір, одна дванадцята фута,  що становить 2,54 см


      Дюйм !  Це багато чи мало? Долаючи кожний дюйм свого життя, ми мусимо робити свій вибір. Дійсно, інколи  дюйм – це відстань  між життям і смертю. Дюйм – два з половиною сантиметра, з яких складається шлях довжиною в життя. І це життя творимо ми.
2.      1. Робота з епіграфом
Слово вчителя.  Звернемося до нашого  епіграфа. Прочитайте його. Як ви його розумієте?  Дюйм це крок назустріч один одному – це та відстань, яку необхідно подолати людям для того, щоб розуміти один одного. Іноді на це витрачаються роки.
  Автор своєрідно вирішує проблеми батьків і дітей. Він відправляє своїх героїв в екстремальну ситуацію. Лише так, перед обличчям смерті герої розуміють, що вони рідні, батько і син, не лише по крові, а і мають душевну близькість. Починають долати останній дюйм, який відділяв їх один від одного протягом років. Відчувши відповідальність один за одного, батько і син змогли розгледіти, зрозуміти і по-справжньому полюбити один одного. Бути Людьми.
Як ви думаєте, чи має місце ця проблема сьогодні? (ця проблема актуальна в усі часи, між батьками і дітьми виникає непорозуміння, байдужість).
3.     Робота у групах. Результати роботи узагальнюються на дошці у вигляді опорної схеми.
1група
Бен  до подій
 - Як ставився батько до сина під час польоту? Чи розуміє Бен, що він несправедливий до хлопця?
 (Неуважно, різко, роздратовано).
 -  У чому виявляється відсутність звички турбуватися про сина?
(Не взяв для нього води, не нагадав, щоб Деві взяв собі що-небудь для розваги)
 - Яким ми бачимо Бена?(назвіть риси характеру)
Черствий, самотній,упереджений, байдужий

2група
Деві до подій
 - Який досвід спілкування з батьком має Деві?Як почуває себе у польоті хлопчик? Чому у нього «нещасний вигляд»?
(Негативний. Йому страшно. Батько байдуже ставиться до нього він роздратований)
 -  Які почуття переповнюють душу хлопчика?
 (Розгубленість, страх, розпач, самотність, біль).
-         Яким ми бачимо Деві?(назвіть риси характеру)
(Мовчазний, самотній, нерішучий, розгублений)
3 група
Після поранення. Бен.
-         Які якості проявив батько?
(Сміливість, витримку, мудрість)
- Чи змінилося його ставлення до хлопчика? Доведіть.
 (У діалозі та роздумах з’являються звертання: «хлопчику», «синку», «бідолахо», «малюк»; бажання не налякати Деві, вибачитись перед ним: «Не засмучуйся, якщо я на тебе нагримаю», «намагався говорити якомога м’якше», обіцяв наступного разу взяти кока-коли.)
 - Чи можемо ми сказати, що льотчик злякався за себе і вирішив підлеститися до хлопчика, щоб той не кинув його?
 (Ні, він більше думав про хлопця. «Десятирічному хлопчикові випало виконати справу, яка була надскладною. Якщо він хоче вижити») («Знову зомлів», — по-думалося Бену. Він занурився на кілька хвилин у приємний легкий сон, але прагнув утримати останню нитку свідомості. Він учепився за неї: адже в ній одній був порятунок для сина)
- У чому вбачав Бен надію на порятунок?

(Примусити Деві думати самостійно. Бен зрозумів: щоб врятувати сина, йому потрібно знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.
4 група
Після поранення. Деві
-         Які якості проявив син?
(Кмітливість, рішучість, впевненість)
 - Що керувало вчинками Деві, коли він побачив свого батька за­кривавленим? (У Деві виникло бажання допомогти батькові, врятува­ти його.)
- Чим в критичній ситуації син був схожий на батька?Що змінилося у світогляді Деві?
(Впевненість, внутрішня сила, сила духу. Він подорослішав)
4.     Перегляд уривків з кінофільму. Бесіда за змістом.
Ці два уривки символічні  - обидва зображують подолання останнього дюйму – при посадці літака, у стосунках батька та сина
 - Що значить подолати останній дюйм  у стосунках, як ви розумієте?
 - Чи змогли Бен і Деві подолати його, чи є майбутнє в стосунках батька і сина?
5. Повернення до епіграфу

ІV. Узагальнення та систематизація знань
1.Бесіда
-         В чому сенс назви твору ?
-         Яка провідна думка оповідання?
-         Чи актуальний цей твір зараз?
2.Вправа «Коло любові»
     Дайте поради Бену та Деві, як зберегти теплі стосунки (з оформленням на дошці)
3. Рефлексія
Продовжи речення :
На уроці я зрозумів(ла)…
Найбільше мене вразило…
V.Оцінювання, осмислення домашнього завдання
Написати твір – мініатюру  «Як подолати останній дюйм?»











Тема:             Трагедія відчуження особистості в новелі Ф.Кафки «Перевтілення».
Мета:  
·         ввести учнів у коло актуальних для духовного життя 20 ст. проблем, що були відображені в новелі; закласти засади сприймання модерністських творів; виходячи з центральної метафори тексту, розкрити семантичну двоплановість сюжету, його символічне навантаження.
·         Розвивати навички співпраці, ведення діалогу та самостійного мислення; розвивати навички зіставлення, протиставлення та узагальнення результатів аналізу тексту
·         Виховувати гуманність, милосердя, взаєморозуміння, чуйність та повагу один до одного
Тип уроку : урок вивчення художнього твору (урок поглибленої роботи з    текстом); комбінований
Обладнання: текст новели Ф, Кафки «Перевтілення», електронна презентація «Модернізм», опорна схема; фільм «Перевтілення» (реж. В,Фокін, 2002р)

Хід уроку

Перша ознака початку прозріння – бажання смерті
Ф.Кафка
І. Повідомлення теми, мети уроку, ознайомлення з епіграфом

Озирніться довкола, чи відчуває себе людина у безпеці? Навіть удома через екрани наших телевізорів, через пресу, через життєві історії ми бачимо, що сталося з цим світом: у ньому вбивство – це професія, а смерть – буденне явище. Зло крокує поряд з нами, та чи здатні ми його побачити відразу? Чи здатні відрізнити ілюзію від істини? «Перша ознака початку прозріння – бажання смерті», - вважав Ф.Кафка,бо для нього зло набуває космічного масштабу, воно тисне на людину, знищує її морально, а іноді і фізично. Письменник стверджує, що людина залишається безнадійно самотньою у жахливому світі, де нікому немає діла до «маленької людини». Вона замкнена в колі своїх проблем, і лише смерть може звільнити її з духовної в’язниці. Трагедія відчуження «маленької людини» – тема нашого уроку, на якому спробуємо з’ясувати , що стало причиною загибелі головного героя новели Ф.Кафки  - Грегора Замзи.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.     Повторення поняття про модернізм (учнівська презентація)
2.     Бесіда
-         За якими ознаками новелу Кафки можна віднести до модерністського твору?
ІІІ. Сприйняття нового навчального матеріалу


1.     Слово вчителя.
Новела Кафки «Перевтілення»(1912 р) по праву вважається зразковим твором модерністської літератури. Існування людини, перевтіленої на комаху, постає як розгорнута метафора ,що унаочнює цілий комплекс характерних кафкіанських тем. Зокрема – теми нездоланної відчуженості особистості, абсурдного покарання людини за невідому їй провину, трагічного знецінення людського життя.
2.     Бесіда
-         Чому новелу називають «Перевтіленням»?
-         У чому причина перевтілення героя? Чи вмотивована вона? Чи міг інший член родини потрапити в таку ситуацію?
-         Перевтілення – метаморфоза, наведіть приклади таких перевтілень у літературі. В чому особливість перевтілення в казках та міфах? Завдяки чому все завершується щасливо?
 - Охарактеризуйте Грегора до перевтілення

3.     Робота у групах (Відчуження Грегора)

Група №1
Грегор після перевтілення

Чи змінюється Грегор після перевтілення?
Як ставиться  до свого нового вигляду?
Як ставиться до рідних?
Що його хвилює?
Про що він мріє?


Група № 2
Грегор і родина

Якими були стосунки у родині до перевтілення Грегора?
Якою була реакція рідних на перевтілення?
Чи намагалися батьки і сестра допомогти Грегору?
Чи спілкувалися вони з ним?
Як кімната передає еволюцію відносин з Грегором?
Чия зрада видалася найболючішою?
Якою була реакція родини на смерть Грегора?


Група №3
Грегор і суспільство

Ким працює Грегор?
Чи подобається йому робота? Чому?
Як до нього ставляться на службі?
Який Грегор службовець?
Як суспільство (у ролі повіреного) реагує на зміни, що відбулися з Грегором?

Група №4
Боротьба Грегора за людські права
Скільки разів Грегор вступає у боротьбу за визнання свого людського статусу?
З ким він стикається і які це має наслідки?
Яку роль у третьому конфлікті відіграє музика?

4.     Складання схеми на дошці у ході відповіді робочих груп
-         Висновок групи 1: Грегор бачив своє щастя у родинному колі, де сподівався знайти любов, тепло і розуміння, для себе особисто нічого не планував. Але ніякі кращі людські якості не можуть врятувати людину від самотності, жорстокості з боку людей серед яких живе.
-         Висновок групи 2: Грегор – люблячий син і брат, навіть у безнадійному стані він виявляє турботу. Але з боку родини він не отримав ані співчуття, ані допомоги, ані просто людського ставлення.
(Розгубленість, байдужість, роздратування, ненависть)
-         Висновок групи 3: Грегор – людина, що відповідально ставиться до своїх обов’язків перед суспільством і фірмою, де працює. Але суспільство виявляє до нього роздратування і цілковиту байдужість.
-         Висновок групи 4: ні суспільство, ні родина не бачать у ньому людину, лише потворну комаху (вирок комасі – смерть)

5.     Перегляд уривку із кінофільму «Перевтілення», обговорення
Давайте ще раз пригадаємо останні події новели (перегляд)
-         Чому Грегор помирає? Від рани, від голоду?( він  прозрів, він нікому не потрібен, ні суспільству , ні близьким людям, тому він жадає смерті) – повернення до епіграфу.

ІV. Узагальнення та систематизація знань
1.Бесіда
-         В чому сенс зображення перевтілення людини на комаху?
-         В чому трагедія Грегора Замзи?
-         Яку проблему зобразив Кафка у новелі?
2. Рефлексія
Продовжи речення :
На уроці я зрозумів(ла)…
Найбільше мене вразило…
V.Оцінювання, осмислення домашнього завдання

Написати творчу роботу «Чи існує в світі відчуження між людьми?»