Юним ерудитам



ГРА-ПОДОРОЖ
Літературний марафон
(7-8 КЛАС)

МЕТА: збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння із світової літератури; розвивати уміння учнів застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до літератури; вчити дітей грати і перемагати, поважати переможців, правильно сприймати поразку.

            Увага! Увага! Розпочинаємо літературну гру „Літературний марафон”. Красива, гарна, приваблива назва, добре знайоме з дитинства слово. Хто з вас, юні друзі, не тримав в руках цієї іграшки, в захопленні не спостерігав, як змінюються в ній форми і кольори загадкових скелець. В нашій грі також змінюватимуться кольри-завдання. Ми будемо подорожувати від станції до станції. І всі чекатимемо, як у калейдоскопі, чогось кращого і незвичайного. Вітаємо учасниць і бажаємо успіху!


1. СТАНЦІЯ „ВИРУШАЛЬНА” (ЗА КОЖНЕ ВИКОНАНЕ ЗАВДАННЯ – 1 БАЛ)
 Запитання для  І блоку

 1.     Назвіть малі жанри фольклору ( прислів’я, приказка, загадка)
2.     Назвіть види народних казок ( побутові, чарівні або фантастичні, про тварин)
3.     Даний вислів « Що менше думок, то більше балачок» - прислів’я чи приказка? ( португальське прислів’я)
4.     Кого вважають основоположником європейської літературної казки?
    ( Шарля Перро)
5.     Назвіть прізвище відомих німецьких братів-казкарів( Якоб та Вільгельм Грімм)
6.     Пам’ятник якому казкарю  встановлено у Данії? ( Гансу Крістіану Андерсену)
7.     Яке слово намагався скласти Кай із крижинок? ( вічність)
8.     Хто є автором п’єси « Дванадцять місяців»? (С. Маршак)
9.     Балу, Багіра, Акела – герої твору… (« Мауглі»)
10. Хто з письменників мав справжнє прізвище Клеменс? ( Марк Твен)

 Запитання для  ІІ блоку
1.     Назвіть великі жанри фольклору ( казка, міф, легенда, переказ)
2.     Що у перекладі з англійської означає слово « фольклор»? ( народне знання, мудрість)
3.     Хто є автором збірки « Казки моєї матінки Гуски, або історії минулих часів з повчаннями»? ( брати Грімм ) 
4.     Головний герой казки Дж. Р.Кіплінга (Мауглі )
5.     Хто є автором поетичних рядків «Есть в осени первоначальной…»
                 (Ф. Тютчев)
6.     У кого з письменників був псевдонім  « бананова хижка»? ( Мацуо Басьо)
7.     Тітка Поллі, Гек Фінн  -  це герої з якого твору? ( «Том Сойєр»)
8.     Про який твір йдеться: « … там лес и дол видений полны, там о заре прихлынут волны …» ? ( Вступ до поеми О.Пушкіна «Руслан і Людмила»)
9.     Пам’ятник якому літературному герою встановлено у Данії? ( Русалоньці Г.К. Андерсена)
10. До якої книги належать розділи « Верхи на ядрі », « За волосся »,
« Незвичайний олень »? ( « Пригоди барона Мюнхгаузена » Р.Е.Распе)


2.СТАНЦІЯ „ПОШТОВА”
         Ми на станції „Поштовій”. Перед нами листи від літературних героїв, які йшли до нас довго: один – рік, другий – два. Але все одно героїв цих творів, самі твори та їх літературних батьків  ви пам’ятаєте і, сподіваюся, любите

Лист 1 „Я мала чудового друга. Ми жили у великому місті у двох суміжних  будинках. Ми любили квіти і вирощували троянди у великих дерев’яних ящиках. Але одного разу холодна істота викрала мого друга. Я довго шукала його, іноді ризикуючи життям, у садку жінки, яка знала чари, або у лісових розбійників. Та все ж таки я перемогла, завдяки своїй любові і, звичайно, допомозі добрих людей. Хто я? Хто мій друг і як  звати людину, яка вигадала історію про нас?”         (Герда, Кай; Г.К.Андерсен „Снігова королева”)

Лист 2  „Я – напівбог. Греки дуже шанували мене. Народився я в сім’ї смертних людей, але батьком моїм був сам верховний бог – Зевс. Але з волі його дружини я знаходився під владою кволого, хворобливого і злостивого царя. Саме він наказав мені здійснити ті справи, які дали мені свободу і зробили моє ім’я безсмертним. Назвіть мене. А може й мої справи пригадаєте?”    (Геракл, його 12 подвигів)

3. СТАНЦІЯ „ВІДОМА”
     Цей конкурс на швидкість: хто першим дасть правильну відповідь, тому зараховується один бал.

О.Пушкін  –  Росія
Жан де Лафонтен  – Франція
Г.К.Андерсен  – Данія
А. Чехов  – Росія
Мацуо Басьо  – Японія
А.де Сент- Екзюпері  – Франція
Ш.Петефі  –  Угорщина
Дж.Р.Кіплінг  – Англія
Ш.Перро – Франція
Марк Твен – США
Ч. Діккенс -  Англія

Езоп – Давня Греція
Д.Дефо – Англія
Ж.Верн – Франція
М.Гоголь – Україна


   
4. СТАНЦІЯ „КАЛАМБУР”
         Усе починається зі слова і словом закінчується. Іноді слово буває конче необхідне, а іноді зайве. На черговій станції пропонується у поданих рядках слів знайти зайве. За правильну відповідь отримаєте 1 бал, а якщо пригадаєте, з якого твору є „зайвий” герой, отримаєте додатковий бал.

 Запитання для 1 блоку
 1) Ребекка, Вамба, Адельстан, Марлей, Ульрика, Локслі.
         (Марлей – Ч.Діккенс „Різдвяна пісня в прозі”)
2) Місіс Хадсон, міс Марал, Хелін та Джулія Стоунер, лікар Ройлотт.
         (Міс Марпл –А.Крісті )
3) Остап, Голокопитенко, Кукубенко, татарка, Кунігунда.
         (Кунігунда – Шиллер „Рукавичка”)
4) Баскервіль, РБеррімор, Лаура Лайонз, Болголам, місіс Степлтон
         (Болголам – Дж.Свіфт „Пригоди Гуллівера”, ворог Гуллівера)

 Запитання для 2 блоку
1)     Прометей, Гефест, Зевс, Афродіта.
2)     Очумєлов, Марлі, Єлдирін, Хрюкін.
3)     Білі Бонс, Дік Сенд, місіс Уелдон, Геркулес.
4)     Боб Кретчит, Джим Хакінс, Дух Минулого Різдва, Ебенезер Скрудж.

Запитання для  3 блоку
1)     Михайло, Порфирій, генерал Жигалов, Ефіальт.
2)     Капітан Флінт, доктор Лівсі, Дік Сенд, доктор Смолет.
3)     Геракл, Зевс, Еврисфей, Деметра.
4)     Король, пияк, ліхтарник, двірник

5.СТАНЦІЯ „ГЕРОЇЧНА”
         Впізнайте твір за описом літературного героя (1 бал):
1) Герой цього твору блукає світами, шукаючи визнання, потрапляє в небезпечні ситуації, здійснює подвиги в ім’я прекрасної дами, не раз доводить свою відповідність лицарському кодексу честі.
                   (В.Скотт „Айвенго”)
2) Цей твір оспівує героїчний вчинок старого шотландця-патріота, який жертвує синовим і власним життям заради батьківщини.
                   (Р.Л.Стівенсон  „Вересковий мед”)
3) Цей твір містить узагальнений образ козацтва, його боротьби, життя, звичаїв, його найтиповіших і найяскравіших постатей.
                   (М.Гоголь „Тарас Бульба”)
4) Герой цього твору – приватний детектив-аматор, логік, чиє ім’я зробило відомим письменника, який його створив.
                   (А.Конан Дойль „Собака Баскервілів”)


6. СТАНЦІЯ „Біографічна
         Цікава зупинка нашої літературної гри – „Біографічна”. Бути відомим нелегко. Всі про тебе все знають. Чи справді так? Перевіримо? Я буду називати факти з біографій письменників, творчість яких ми вивчали в цьому навчальному році. Якщо впізнаєте з першої спроби – отримаєте 3 бали, з двох – 2 бали, з трьох – 1 бал.
         Запитання до портрета Дж. Свіфта :
1) Видатний англійський письменник-сатирик.
2) У 1694 році за сімейною традицією прийняв сан священника і отримав парафію в Ірландії.
3) Був не тільки відомим письменником, але й політиком, який у своїх творах відстоював ідею політичної та економічної незалежності Ірландії.

         Запитання до портрета Р.Л.Стівенсона:
1) Відомий як автор прозових пригодницьких творів, але писав і вірші.
2) По лінії матері доводився родичем В.Скотту і Р.Бернсу.
3) Прожив 44 роки, половину життя провів у ліжку через невиліковну хворобу, залишив творчий спадок в 30-ти томах.

         Запитання до портрета Й.В.Гете:
1) Сучасники називали його велетнем, хоча він не був великого зросту.
2) Свій головний твір – драматичну поему „Фауст” – написав віршами і працював над нею 60 років.
3) Товаришував з Шиллером, був міністром фінансів, але залишив свій пост заради літературної діяльності.

         Запитання до портрета О.С.Пушкіна:
1) Його дідом по лінії матері був негр із африканського князівського роду, і звали діда – Абрам Ганнібал.
2) На створення одного з найвідоміших творів надихнула поїздка до Києва та легенди Київської Русі.
3) Писав літературні казки у вірша.



ВИСНОВКИ.
Ось і закінчилась наша літературна гра-подорож „Літературний марафон”. Ця подорож виявилась нелегкою . Але найкращий результат показав(ла). Дякуємо за участь. Усього вам найкращого!








Вікторина «Світ літератури»


1.    Хто такий Чорний месник Іспанських Морів?
2.    Як звали князя, котрий за легендою загинув від свого коня?
3.    Хто є автором поеми «Витязь у тигровій шкурі» ?
4.    У якому творі В.Скотта ми потрапляємо на популярного героя англійських балад ?
5.    Кому належать ці повчальні слова? «Розумний син звеселяє батька, а син безумний – горе матері своєї. – Скарби , неправдою набуті, не дають користі.»
6.    Батько його був адвокатом і хотів для сина такої самої карєри. Але вразливий і допитливий хлопець мріяв про інше – про далекі мандри. Його вабило море; коли йому минуло 12 років, він, вдягнувшись юнгою, пробрався на шхуну «Коралі», що мала відпливати до Індії. Подумки хлопець уже попрощався із батьківщиною. Проте цій мрії не судилось здійснитись. На шхуні зявився батько й забрав невдаху – мандрівника додому. З ким трапилась ця кумедна історія ?
7.    Назвати нерозлучні пари літературних героїв?
8.    Як називали провансальських поетів, у яких провідною темою поезій було кохання?
9.    М. де Сервантес Сааведра у книзі про Дон Кіхота розповідав про надзвичайну фантазію головного героя. У образі кого Дон Кіхот побачив Бріарея і хто такий Бріарей?
10.          Дон Кіхот мав коня, якого він назвав Росінантом.Що у перекладі з іспанської означає Росінант ?
11.          Під виглядом кого Айвенго, герой роману В. Скотта, невпізнаним приходить у дім свого батька, звідки колись був вигнаний без права повернення ?
12.          Назвіть  видатного китайського поета імя  та прізвище якого мають по дві букви.
13.          Як вдалося Шехерезаді уникнути страти протягом 1000 і однієї ночі ?
14.          Яке справжнє імя Марка Твена, і звідки походить цей псевдонім ?